Monday 28 August 2017

SPLATTERFILMEN mother's day - remake


For 17 år siden anmeldte jeg Charles Kaufmans film MOTHER'S DAY til STAY SICK! nr. 1. I Danmark udkom den på video som Skovhuggerne. Nu, 17 år senere, har jeg netop set Darren Lynn Bousmans remake med samme titel (ja, altså på engelsk. Remaket har IKKE fået den gamle danske titel!). Jeg har stort set glemt originaludgaven, men jeg kan se, at jeg gav den en vældig god anmeldelse i bladet. Jeg skrev dog også noget om, at filmen tonemæssigt var i den lettere ende. En lystig splatterfilm lissom THE EVIL DEAD 2 (uden dog at være ren komedie).

Den nye film (fra 2010) er på ingen måde lystig, endsige har sjove elementer. Den er grum, skummel og gusten. Og blodet plasker i ansigtet på dig. Rebecca De Mornay er rigtig god som den kærlige moder, der elsker sine sønner og ikke går af vejen for at stikke en stegepind i brystet på en irriterende kvinde eller knappe bukserne op på sin stærkt blødende søn, så han kan få kalorius ud og taget sin mødom.

De to film har ikke meget tilfælles (siger jeg efter just at have nævnt, at jeg ikke husker originalen) og hurra for det. Instruktøren har lavet en række andre horrorfilm, som jeg slet ikke har set.

No comments:

Post a Comment